Jak radzić sobie ze stresem w czasie publicznych wystąpień

Wbrew pozorom jest mnóstwo osób, które odczuwają ogromny stres przed jakimikolwiek wystąpieniami publicznymi, chociaż po wielu z nich nie widać ogromu zjadającej ich tremy. Dlaczego tak się dzieje? Prawdopodobnie wszystko zawdzięczają odpowiednio dobranemu sposobowi na radzenie sobie ze stresem w trakcie publicznych wystąpień. Takich sposobów jest wiele, dlatego przy odrobinie chęci z pewnością każdy znajdzie ten najodpowiedniejszy i najskuteczniejszy dla własnego przypadku. Co ciekawe, duża część z tych metod jest niezwykle banalna.

Jak radzić sobie ze stresem w czasie publicznych wystąpień?
Jak radzić sobie ze stresem w czasie publicznych wystąpień?

Stres podczas publicznych wystąpień

Skutecznie radzenie sobie ze stresem w czasie publicznych wystąpień nie będzie możliwie, jeżeli nie zaakceptujemy faktu, iż odczuwamy tremę w czasie przemawiania do dowolnej (mniejszej czy większej) grupy osób. Brak akceptacji niestety najczęściej generuje jeszcze większy stres, bardzo trudny do przejścia. Warto także przemyśleć, co jest przyczyną powstawania niekomfortowego odczucia w czasie publicznego wystąpienia. Czy jest to sam fakt przemawiania do zebranych, czy może strach przed negatywną oceną ze strony szefa czy współpracowników. A może stres generuje jeszcze inny czynnik? Warto się nad tym zastanowić nieco głębiej, a być może taka wiedza w sposób znaczący ułatwi walkę ze strachem w czasie wystąpień.

Pokonywanie stresu przed publicznym wystąpieniem

Czasem po przeanalizowaniu powodów pojawiającego się w czasie wystąpień stresu, w pozbyciu się tego dyskomfortowego uczucia pomaga wzięcie 5 bardzo głębokich oddechów tuż przed rozpoczęciem przemowy. To nie tylko dotleni mózg (co będzie sprzyjało logicznemu myśleniu), ale również niejako przekonać mózg, że jest bezpieczny i może działać. Wbrew pozorom regularna praca nad oddechem pozwala na coraz lepszą kontrolę nad ogarniającym stresem.

Poza oddechem ważna jest również prawidłowa postawa ciała. Najlepiej działa ustawienia ciała wygodnie, przy ustawieniu nóg na szerokość bioder oraz przeciągnięcie się. Stres znacznie łzawiej są w stanie paranoiac osoby, które choćby w minimalnym stopniu opanowały pozycje z jogi. Nadmiar stresu rozładować pozwala również nawiązanie pozytywnego kontaktu z odbiorcami – w końcu osoba przemawiająca ma do przekazania konkretny komunikat.

Nawet największe gwiazdy, z pozorom ogromnie wyluzowane i bardzo luźno podchodzące do życia niejednokrotnie odczuwają tremę większą, niż z pozoru mogłoby się wydawać. Tylko oni potrafią sobie radzić ze swoimi słabościami, więc dlaczego i Ty nie miałbyś pójść w ich ślady?